Skip to main content

Protagonista - Jovana Miljanović



"Kada sam je video, sat mi je stao" napisao je jednom prilikom Momo Kapor. Našem protagonisti takođe je stalo vreme - ali kada je ugledao upravo njegovu sliku.
Protagonista se nalazi u Narodnom muzeju spreman za pljačku kakvu grad još nije video. U džepu mu nepomično stoji lovački nož sa drškom od javorovog drveta.
Planirao je da Kaporovu sliku iznese iz muzeja, iseckanu na delove koje će  potom poslati u razne strane sveta, a zatim je ponovo sklopiti u ono što je nekada bila. Zašto je u ovakvom činu nalazio satisfakciju, saznaćete vrlo uskoro.
Naime, protagonistu je od detinjstva fascinirala umetnost. Prolazila je kroz njegovo srce kao vreli nož kroz puter, rastapajući tanane emocije u komade, rušeći stvarnost u parčiće. Trebalo je da prođu dani, meseci i godine, kako bi od smeća koje je iscurelo iz njegove duše sklopio mozaik koji ga je održavao u životu. Tačnije, od koga se osećao živim. Zato se sada radovao prilici da učini da se umetnik (pa makar i pokojni), oseća kao on dok je čitao njegova dela i disao njegovu umetnost.
Protagonista se za ovo dugo spremao. Nije znao ništa o noževima, lovu ni krađi. Ali je znao sve o umetnosti, pisanju i filozofiji. Pokušavao je danima da racionalizuje ovaj čin koji je do detalja planirao pod svetlom sveća, kako ne bi probudio cimere. Kako je uopšte moguće toliko se saživeti sa umetnikom da postaneš on, pitao se. Da poprimiš njegov ukus za hranu, piće i žene kao i spremnost na čin na kakav se nikada ne bi sam usudio?
Predano je trenirao um i telo znajući da se u muzej može bezbedno ući jedino noću. Zato se protagonista ovde noćas došunjao tiho kao mačka, na vrhovima prstiju, baš kao što deca zamišljaju hodanje po jajima. Za njega je ovo bila scena koju je video u svojoj meditaciji. Svaku noć bi sa tom slikom legao i svako se jutro sa njom budio. Fokusiranje na cilj i želja za osvetom vodili su ga i davali mu motivaciju čak i kada su se teški kapci zatvarali usled dnevne svetlosti koja ga je iscrpljivala. Trenirao je posvećeno i bežao od radosti. Nije želeo da mu ništa pomuti svest. Sklonio je u stranu žene, obrisao aplikacije sa mobilnog telefona, umanjio sva ometanja. Za ovakav čin biće neophodan spartanski trening i um ratnika, govorio je sebi.
Uvek je verovao da čovek ubija umom a ne telom, pa je isto bilo primenljivo i na ono što je nameravao da uradi. Premda ovo nije bila klasična krađa, nije on planirao da proda tu sliku, već samo da od postojećih delova načini nešto novo. Urnisati nečiji rad, demolirati, pokazati fizičku nadmoć nad mentalnim bolom i tako obezbediti sebi mir. Osvetiti se piscu i slikaru za nanetu patnju duše i očistiti se težine.
Stajao je ispred Kaporove slike, gledao na levu ruku i svoj sat, a desnom stezao nož u džepu.

Comments